Flere og flere starter egen virksomhed i Aarhus, og mange af dem er unge, der fokuserer på bæredygtighed. I et kontorfællesskab på Erhvervsakademi Aarhus satser tre unge iværksættere på, at en grøn profil kan give deres nystartede virksomhed sorte tal på bundlinjen.

Foto: Andreas Nykjær

Af Frida Fisker og Andreas Nykjær

”Jeg håber ikke, at vi er gået i gang med noget, vi ikke kan tjene penge på.”

Ordene kommer fra den 28-årige iværksætter Martin Schaumburg. Hans to partnere, Vlad Danceanu og Morris Vandevyver, griner af bemærkningen. Måske fordi der ligger noget alvor bag humoren. Tilbage i april startede de virksomheden Born Green, der planter træer i samarbejde med Aarhus Kommune.

”Vi burde markedsføre os på papir,” siger Vlad Danceanu hen over sin computerskærm.

”Ja, men vi skal også huske at markedsføre os digitalt,” svarer Martin Schaumburg, der har ansvaret for salg og strategi. De andre nikker.

Sammen med andre iværksættere har de tre unge mænd base i kontorfællesskabet Grow på Erhvervsakademi Aarhus i Viby. Lokalerne koster dem ikke noget, og det gør kaffen heller ikke. Det sidste er man ikke i tvivl om. Halvfyldte kaffekopper danner par med tomme sodavandsdåser på de hvide borde i kontorlandskabet. Den søde duft af kaffe synes at bo permanent i luften. 

”Vores virksomheds eksistensberettigelse er, at vi hjælper Aarhus Kommune med at indfri deres klimaambitioner ved at plante træer,” siger Martin Schaumburg.

Det er helt bevidst, at Born Green er en grøn iværksættervirksomhed, fortæller han, mens han peger på en af de mange planter i lokalet.

”Den unge generation er opmærksom på, at der skal ske noget på klimaområdet. Derfor er bæredygtighed bestemt en tendens. Det er også en måde for os at skille os ud på. Folk efterspørger virksomheder, der tænker bæredygtigt,” siger Martin Schaumburg.

Bæredygtighed er vigtigt for forbrugerne
Tal fra Danmarks Statistik viser, at der kommer flere og flere iværksættere i Aarhus. 1549 nye virksomheder blev stiftet i byen i 2009. I 2017 var tallet 2049. 

Erik Krarup vurderer også, at de århusianske iværksættere ofte er unge mennesker med en grøn profil. Han er direktør i Erhvervshus Midtjylland, der alene i år har vejledt hundredvis af iværksættere og virksomheder i det midtjyske.

”Aarhus har mange unge iværksættere, fordi det er en universitetsby med mange unge indbyggere. Og flere af de unge iværksættere har fokus på bæredygtighed, fordi det er vigtigt for forbrugerne,” siger direktøren og tilføjer, at de seneste års økonomiske fremgang er med til at give folk mere mod på at kaste sig ud i det usikre liv som iværksætter.

Klokken, der ringer af succes
I kontorfællesskabet hænger en bronzefarvet klokke for enden af rummet. Når en iværksætter lykkes med noget, ringer man med klokken. Born Green har for nylig fået en aftale med Aarhus Kommune om at plante 150 træer i næste uge, og det blev brugt som anledning til at ringe med klokken.

”Klokken er et symbol på succes. Vi bruger den til at fejre hinandens sejre. Kontorfællesskabet er et rigtig godt sted at sparre med hinanden og lade sig inspirere af hinandens succeser,” siger Martin Schaumburg.

Han har altid tænkt, at han gerne ville være sælger. Men han vil sælge noget, som han kan stå inde for. Det kan han med Born Green. Virksomhedens produkt gavner fremtidens generationer, og det styrker motivationen.

”Jeg bruger i hvert fald over 40 timer om ugen på virksomheden. Man sidder til familiefødselsdagen uden at lytte til, hvad din bror eller søster siger til dig, fordi du er et helt andet sted oppe i hovedet. Iværksætteriet fylder meget mentalt, men det er det værd,” siger Martin Schaumburg.

Martin Schaumburg er uddannet handelsøkonom, og derfor står han for salg og strategi i virksomheden. Foto: Andreas Nykjær

Svært at skaffe kapital
Ifølge Erik Krarup fra Erhvervshus Midtjylland skal Aarhus blive endnu bedre til at hjælpe iværksætterne i byen, hvis den positive udvikling skal fortsætte.

”Vi skal blive bedre til at hjælpe de unge iværksættere med at få adgang til penge. Når man først får en større omsætning op at køre, og man får en investor med, så kører det mere stabilt,” siger direktøren.

Det ville glæde Martin Schaumburg, hvis der kom mere fokus på at skaffe kapital til iværksættere som ham.

”Det er virkelig svært at indsamle kapital. Vi har samlet penge ind på Kickstarter.com, og det har hjulpet os lidt, men det er stadig svært,” siger han.

Alligevel ser Martin Schaumburg positivt på fremtiden. Målet er at udvide forretningen til endnu flere kommuner frem mod maj 2020.